Udskriv

Søg

2: Planlægning

Planlægning
Del på: 

Det kan være nyttigt at planlægge dagens opgaver og på forhånd tænke på, hvordan man lettest udfører opgaven og hvornår. Du kan med fordel udføre de mest energikrævede gøremål på det tidspunkt af dagen, hvor du typisk har mere energi.

Læs også: Ergoterapeuten: Mere ergoterapi i KOL-anbefalinger

Mange oplever, at det kan være svært at planlægge dagligdagen. Dit energiniveau kan variere fra dag til dag. Du skal derfor tænke på at fordele dine gøremål jævnt ud over dagen, ugen og måneden. Du kan eksempelvis gøre rent i et rum ad gangen, fremfor at gøre rent i hele huset på samme dag. 

Det er vigtigt ikke at udføre alle praktiske gøremål på de dage, hvor du har det godt. Efterlad tid til lystbetonede aktiviteter, så du får ekstra energi. Undgå at gøre alt på samme tid, så det fører til udmattelse. Sørg for god tid og pauser undervejs og udfør kun én aktivitet af gangen. Tag tingene, du skal bruge med dig, så du ikke skal gå efter dem.

Det næste du skal tage højde for er tempoet. Læs mere om det ved at klikke videre til næste kapitel på pilen i bunden af skærmen.

Senest opdateret: 17. oktober 2016