Udskriv

Søg

Mobilpigen

Line, Anne og Louise

Del på: 

19-årige Line har problemer med hukommelsen. Sådan har det været, siden hun for et par år siden forulykkede på vej til skole og fik en hjerneskade. Men med bistand fra blandt andre ergoterapeuterne Anne Rasmussen og Louise Christensen er hun ved at lære, hvordan hun husker sine aftaler og bevarer overblikket over hverdagen. Et af deres tricks er Lines mobiltelefon.

Det er torsdag eftermiddag. Line Petersens mobiltelefon bipper og fortæller, at der er landet en sms i indbakken. ”Hej Line. Så er der ikke lang tid til weekenden. Vi ses i morgen kl. 10 til mødet med Anne”, lyder den korte besked, der afsluttes med en venlig hilsen fra “Louise vejleder”. Line er 19 år, og sms’en er bare et af de små tricks, som ergoterapeut Louise Christensen bruger for at guide Line. Det er nødvendigt, fordi den unge gymnasieelev fra Gadstrup ved Roskilde kan have svært ved at huske sine aftaler og bevare overblikket over sin hverdag. Sådan har det været siden den augustmorgen i 2012, hvor hun var på vej til skole og stod på stationen i Gadstrup og blev “snittet” af et tog, der kom bagfra.

Line blev slynget til jorden og slog hovedet, og i første omgang betød ulykken, at hun måtte hive næsten et år ud af kalenderen. Line var, som lægerne beskrev det, ramt af “svær traumatisk hjerneskade med venstresidige læsioner i tindingelappen, skader i begge pandelapper og læsion på overgangen mellem hjernebarken og mere centrale hjernedele”. Det kan lyde voldsomt. Men det så ikke slemt ud, da Line to en halv måned efter ulykken var udskrevet fra sygehuset og blev visiteret til et seks måneder langt, intensivt genoptræningsforløb på Børne -og Ungecenter for Rehabilitering i Virum. Line havde ingen fysiske mén efter ulykken, og ved første øjekast lignede hun ifølge ergoterapeut Anne Rasmussen “ikke en pige, der fejlede noget”.

Det skjulte handicap

- Men hun havde altså et skjult handicap, siger Anne Rasmussen om de kognitive skader, Line havde pådraget sig. De skader betød, at hun havde svært ved at koncentrere sig, orientere sig og strukturere sin hverdag. Derfor var “overblik og hukommelse” de områder, som Anne Rasmussen og hendes kolleger fokuserede på i deres rehabilitering af Line. Med afsæt i aktiviteter og ting, som den unge pige holdt af, blev hun udfordret i en række praktiske øvelser.

Hun kan for eksempel godt lide at være med i køkkenet – og blev derfor sat til at lave enkle retter ud fra opskrifter, som hun skulle følge bid for bid for atter at lære at strukturere en arbejdsproces. Efter ulykken havde Line også problemer med at finde rundt, når hun for eksempel færdedes i trafikken. Hun magtede ikke som hidtil at planlægge en tur med bus og tog og lod sig forstyrre, hvis toget var forsinket, eller der var for mange passagerer og for meget støj.

Line er 19 år og har en erhvervet hjerneskade efter en ulykke. Efter ulykken var hun ramt af svær traumatisk hjerneskade med venstresidige læsioner i tindingelappen, skader i begge pandelapper og læsion på overgangen mellem hjernebarken og mere centrale hjernedele. De kognitive skader betyder, at Line har svært ved at koncentrere sig, orientere sig og strukturere sin hverdag. Line blev efter to en halv måned på sygehuset udskrevet og visiteret til et seks måneder langt, intensivt genoptræningsforløb på Børne- og Ungecenter for Rehabilitering i Virum. Her blev hun tilknyttet ergoterapien.

Ikke bare en tur

Den færdighed trænede Anne Rasmussen også med Line, som – inspireret af sin glæde ved lyrik og litteratur – gerne ville se Dan Turélls gravsted på Assistens Kirkegård. Hun skulle selv tilrettelægge turen og kunne godt finde ud af at bruge rejseplanen og vælge den rigtige rute. Men undervejs mistede hun overblikket og måtte have hjælp til at finde vej.
- Det er pudsigt. Når jeg tænker tilbage på det i dag, oplevede jeg det ikke som træning. Det var bare en tur, og så var det irriterende, at jeg ikke kunne klare det hele selv, mindes Line. Som stort set alle andre unge mennesker har hun naturligvis også sin egen mobiltelefon. Og den har lige fra starten i Virum haft sin særlige funktion som “kompenserende redskab”, som det formuleres i en statusrapport.

- Vi lærte hende, hvordan hun ved at anvende reminders på telefonen kunne bevare overblikket over sin hverdag, forklarer Anne Rasmussen om præcis det trick, som Louise Christensen benyttede den torsdag eftermiddag, hun sendte Line en hilsen.

- Når jeg skriver sådan en sms, gør jeg mig meget umage med at formulere den rigtigt med konkrete oplysninger. Jeg skriver ikke ”HUSK nu aftalen”, men prøver i stedet at være mere indirekte med formuleringen ”vi ses i morgen”. Så er det stadig Line selv, der skal huske aftalen, forklarer Louise Christensen. Hun er ergoterapeut i Roskilde Kommune og blev Lines hjemmevejleder, da hun efter de seks måneder i Virum skulle tilbage til gymnasiet og 2G, vennerne og fritidsjobbet på spillestedet Gimle i Roskilde. De har jævnlig kontakt, og Louise Christensen har eksempelvis hjulpet Line med at skrue ned for tempoet.

- De første måneder havde hun fart på i fritiden, og i skolen havde hun høje ambitioner. Hun kunne være træt, hvis hun havde for mange lektier, og somme tider glippede hukommelsen, så den ergoterapeutiske opgave har stadig handlet om at lære hende at disponere sin tid og overskue sin hverdag, siger Louise Christensen, der blandt andet arbejder sammen med studievejlederen på gymnasiet.

Det har Line forstået. Ligesom hun er glad for de små fif, der gør hverdagen nemmere.

- Det der med at bruge telefonen … det fungerer altså. Det er godt for min kortidshukommelse. Jeg har også lært teknikker til, hvordan jeg får bedre styr på mine noter i skolen. Og så har jeg blandt andet også fundet ud af, at det er i orden at nøjes med en vagt på Gimle i stedet for to – og at det er i orden at sige fra, når det hele bliver lidt for meget, siger Line i sikker forvisning om, at ulykken den augustmorgen ikke får lov til at ødelægge hendes drømme:

- Nej da. Når jeg er færdig med 2G, fortsætter jeg på VUC, hvor jeg kan tage fagene i et tempo, der passer mere til mig. Men jeg skal nok få studenterhuen…

Den ergoterapeutiske indsats

Ergoterapeuterne Louise Christensen og Anne Rasmussen har samarbejdet om Lines rehabilitering. Et af de områder, de som ergoterapeuter har fokuseret på i deres rehabilitering af Line er overblik og hukommelse. Louise Christensen og Anne Rasmussen har lært Line at arbejde med logbog, og hun bruger mobiltelefonen til at minde sig selv om aftaler: Hun har nu nemmere ved at strukturere sin hverdag.

Ergoterapeuterne Louise Christensen og Anne Rasmussen

Louise Christensen og Anne Rasmussen

De har trænet med Line, hvordan hun færdes i trafikken. Hun kan nu klare sig på egen hånd på især kendte ruter. Hun skal stadig have ledsager med, hvis hun eksempelvis skal forbi Hovedbanegården i København. Ergoterapeuterne har i samarbejde med Line set på hendes vaner i hverdagen og hendes forventninger til sig selv.

Før ulykken var Line blandt de bedste i klassen, men efter ulykken har hun lært at sænke sit ambitionsniveau, så hun højest bruger to en halv time på lektier på hverdage. Hun har også lært at halvere antallet af vagter som frivillig på spillestedet Gimle. På den måde har hun nu plads til både skole og fritidsfornøjelser og et aktivt hverdagsliv.

Senest opdateret: 23. november 2015