Udskriv

Søg

Bagerpigen

Sidsel og Vibeke

Del på: 

 

11-årige Sidsel kan godt lide at bage, lave mad og være på computeren. Men selv om hun er dygtig, er det ikke altid lige nemt. “Mine hænder er ikke helt normale”, forklarer Sidsel, som har cerebral parese, og derfor øver forskellige færdigheder, når hun en gang om ugen besøger ergoterapeut Vibeke Forchhammer.

11-årige Sidsel har lige fået fri fra skole og er nu i gang med at bage knækbrød. Hun finder et måle- bæger, som hun omhyggeligt fylder en deciliter havregryn i. Hun hælder grynene over i en skål og passer samtidig godt på, at der ikke falder gryn ud af papirposen og ned på bordet. Hun fortsætter – lige så koncentreret – med fire slags frø og kerner, vand, mel, salt og bagepulver, og da alle ingredienser er landet i skålen, går hun til angreb på dejen med en røreske.

Hun arbejder roligt med den klæge masse, da hun bliver afbrudt:

- Skal jeg hente elpiskeren, spørger Vibeke.

- Nej, det behøver du ikke. Jeg tror, det går, svarer Sidsel.

- Ja, det plejer det jo at gøre. Du er dygtig, no- terer Vibeke.

Sidsel er vant til den slags omsorgsfulde spørgsmål, ligesom hun er vant til at blive udfor- dret. Hun vil gerne klare sig selv så meget som muligt – og går lige til sagen, når hun bliver bedt om at fortælle, hvorfor hun egentlig sidder i en kørestol her i Børneterapien på Bank-Mikkelsens Vej 11 i Gentofte og bager knækbrød med Vibeke, som er ergoterapeut og hedder Forchhammer til efternavn:

- Mine hænder er ikke helt normale. Jeg er spastiker, forklarer Sidsel med det selvsamme overskud, som hun lidt senere håndterer både bagepapiret og kagerullen med.

I terapeuternes verden er Sidsel ikke bare spa- stiker. Her bærer hun diagnosen bilateral cere- bral parese og er generelt meget hypoton. Eller som Vibeke Forchhammer oversætter det:

- Sidsel har spastiske lammelser i begge sider af kroppen. Hun er i den slappe ende og må klare sig med nedsat kraft.

Det skal nytte noget

Det er derfor, Frederiksberg Kommune, hvor hun bor med sine forældre og går i 5. klasse i en helt almindelig folkeskole, har henvist hende til Børneterapien.

Det er derfor, hun tre gange om ugen bliver hentet i skolen af en taxa og tager turen til Gen- tofte for at træne med sine fysioterapeuter.

Og det er derfor, hun en gang om ugen forlæn- ger besøget i Gentofte og banker på hos Vibeke i ergoterapien.

De to har arbejdet sammen, siden Sidsel be- gyndte i 1. klasse. De har tegnet og spillet og åbnet døre og lukket døre og taget bluser af og
bluser på og skrevet med både blyant og på ta- statur og snittet løg og skrællet gulerødder og i det hele taget leget – og trænet – den slags fær- digheder, som gør det nemmere at hedde Sidsel, være spastiker og få en lettere hverdag.

- Det er utroligt vigtigt, at vi fokuserer på de færdigheder, barnet gerne vil forbedre. Sidsel skal kunne se, at træningen nytter og er med til at give hendes hverdag et bedre indhold. I begyndelsen var det mest hendes forældre, der var med til at formulere de ting, men efterhån- den som hun er blevet ældre, er det i høj grad hendes egne ønsker, vi arbejder ud fra. Det er helt afgørende at spørge, hvad hun gerne vil, fortæller Vibeke Forchhammer og suppleres af Sidsel:

- Det sjoveste er at lave mad med Vibeke. Sidste år var vi fire piger på et madhold, men nu er det kun mig. Til gengæld er det kedeligt, når jeg skal tage tøj af og på. Men det er noget, man helst skal kunne.

Sidsel er 11 år. Hun er enebarn og går i 5. klasse på en almindelig folkeskole. Sidsel er henvist til fysio- og ergoterapi fra kommunen. Hun har diagnosen bilateral cerebral parese på niveau GMFCS IV og MACS III. Hun er generelt meget hypoton og præget af stærk nedsat muskelstyrke. Bruger elkørestol. I sin fritid går hun i klub ved skolen, til kunst og formning samt elhockey. Hun har tidligere gået til svømning.

Computeren lokker

Det er især Sidsels hænder, de arbejder med. Der har hun ifølge Vibeke Forchhammer “mange begrænsninger”. Men det er også ved at træne “håndfunktionen”, Sidsel kan øve nye færdigheder.

- Sidsel har altid været glad for at bruge sine hænder. De første år, jeg kendte hende, ville hun gerne tegne og lege med bogstaver. Hun har også været optaget af forskellige spil, men det er kun få måneder siden, hun begyndte at fatte interesse for at skrive på computer. Det skete først, da hun var blevet præsenteret for en iPad. Vi ved, at hun er blevet dygtigere til at bruge hænderne gennem træningen, siger Vibeke Forchhammer.

Det er Sidsel selv, der sammen med sine for- ældre formulerer de færdigheder, hun gerne vil arbejde med og forbedre. Og sammen med Forch- hammer opstiller hun hele tiden nye mål. For eksempel er hun på tre måneder gået fra 45 anslag i minuttet på computerens tastatur til 55.

- Og så er jeg ved at lære at bruge Skype og den slags, så jeg kan tale med mine veninder der, fortæller Sidsel, mens hendes knækbrød er ved at tage form i ovnen, og hun presser al saft ud af en håndfuld appelsiner.

Den ergoterapeutiske indsats

Ergoterapeut Vibeke Forchhammer

Vibeke Forchhammer

Ergoterapeut Vibeke Forchhammer, souschef hos Børneterapien i Gentofte, har været tilknyttet Sidsel og har udover at stå for hendes rehabi- litering også vejledt hendes forældre og lærere og stået for koordinering med sagsbehandler.

Samtidig med at Sidsel, hendes forældre og Vibeke Forchhammer har opstillet mål for Sidsels træning, har ergoterapeuten gennemført en specifik undersøgelse af Sidsels akti- vitetsudførelse, håndmotoriske kapa- citet og kroppens funktioner.

Vibeke Forchhammer har bl.a. ved hjælp af en række internationale stan- darder, der dækker bredt og i dette tilfælde bl.a. gav informationer om Sidsels sociale funktioner, bevægeligheden i skulder leddene og de fysiske forskelle på venstre og højre hånd. 

Vibeke Forchhammer har benyttet det ergoterapeutiske redskab COPM til at afdække Sidsels aktivitetsproblemer.
Der er f.eks. afprøvet og trænet disse hverdagsaktiviteter, som Sidsel nu mestrer:
  • Lave aftaler med vennerne
  • Lave mad og bage
  • Afprøve køkkenhjælpemidler
  • Træne skrivehastighed på compuer
  • Træne af- og påklædning af bluser og bukser
  • Afprøve forskellige strategier med at åbne døre siddende i elstol
Senest opdateret: 23. november 2015